Column

Wie kan delen kan ook vermenigvuldigen!

In de Business een veel gehoorde uitspraak. Dat waarmaken begint bij jezelf. Ben je in staat als mens, als bedrijf je kennis, je marktpositie te delen met anderen om vervolgens met gedeelde kennis en marktpositie verder te komen? In The New Economy werkt het principe van delen en vermenigvuldigen al wel zo. Makkelijk?

Ja, als je niets te verliezen hebt. Nee, als je je zaken denkt voor elkaar te hebben. De vraag in deze situatie is dan alleen: voor hoe lang? Komt er een disruptor die je verdienmodel kapot maakt?

Bekend en door menigeen wekelijks gebruikt; platformen als het online winkelen met Bol.com, Amazone.com, adverteren niet meer in een print weekblad, maar op social media waar je betaalt voor het aantal clicks of een vakantie boeken met Booking.com en zo nog veel meer. De bedenkers hiervan zijn de rijken van de aarde vandaag.

‘Ook al begonnen met delen?’

Maar wij zijn al veel verder. De autobranche is bezig met Mobility, niet het bezit, maar het gebruik. Bij mooi weer een cabrio en tijdens de vakantie een auto met meer bagageruimte en voor grote afstanden, het is er allemaal al, maar wij gebruiken het nog maar beperkt. Terwijl de Mobility commercieel nog uitgerold moet worden en er met man en macht gewerkt aan de elektrische auto waarvan veel modellen van de band lopen met twee tot drie jaar, wordt er veel R&D gestopt in heel andere en nieuwe ontwikkelingen.

Laag bemand werken met de robot als een fte in je bedrijf tot en met in de operatiekamer van het ziekenhuis en het onbemand innemen en uitplaatsen van goederen in de distributiecentra van menig groot bedrijf, ja bij AH in Zaandam en bij Coolblue in Tilburg en nog even en dan ook bij De Goey Kaas in Woerden en nog veel meer. Toch wordt het nog veel spannender. Vandaag de dag moet de Energiecentrale Hemweg in Amsterdam bij een thuiswedstrijd van Ajax drie uur voor de pauze nog op volle toeren worden gezet met een gigantische toename van het kolenverbruik om iedereen in de pauze van de wedstrijd te voorzien van een natje en een droogje.

Nog even en wij leveren elektriciteit terug vanuit de geparkeerde auto nabij het stadion (Vehicle to Grid, V2G) aan de Johan Cruijf Arena en de Hemweg centrale kan gewoon op zijn normale ritme doordraaien. Nog even en woningen verbruiken geen energie meer, maar leveren energie. Nog even en …. en zo zijn er veel meer voorbeelden te benoemen.
Een ding hebben deze toekomstige innovaties gemeen; ze kunnen alleen succesvol tot stand komen via samenwerking. Zelfstandig lukt het niet.
De energierotonde bij de zelf energie producerende woning is geen product uit de bouwsector. Het product negeren als bouwsector is geen optie, want global conglomeraten zetten er vol op in. Werk je niet mee dan kopen ze vroeg of laat een bouwreus op en verdringen in hoog tempo de traditionele marktpartijen. Bij al deze ontwikkelingen zie je meer en meer een (groot) aandeel ICT en toepassing van Big Data intelligence. Sillicon Valley grijpt de macht wanneer je niets doet en wie kan delen gaat samen met de kennis vergaard uit Big Data en met toepassing van High ICT een mooie toekomst tegemoet.

Jacques de Koning