Interview

Pour Vous op het Kerkplein is nu Douglas

‘Wij blijven, alleen de vlag verandert’

De oplettende Woerdenaar zal het misschien zijn opgevallen: boven één van mooiste winkelpanden van Woerden, aan het Kerkplein 23, prijkt sinds kort de naam Douglas. De familie Migo is sinds oktober franchisenemer van de parfumerieketen.

Als je over de drempel stapt komen de heerlijke parfum- en cosmeticageuren je meteen tegemoet. Een warm onthaal door de dames in de winkel volgt, waaronder van Conny en Anne. Zij zijn het gezicht van hun “nieuwe” winkel op deze A-locatie in Woerden. Achter de schermen is Hans de stille kracht achter het uitrollen van het nieuwe franchiseconcept. ‘Begin dit jaar werden we benaderd door Douglas met de vraag of we wilden franchisen met de Douglas-formule in Woerden. Op dat moment waren we nog aangesloten bij Pour Vous Parfumerie. We zagen direct kansen in een overstap naar deze formule. Douglas is Europees marktleider en op het gebied van marketing en online verkoop zijn ze leidinggevend. Ze hebben een bepaalde kwalitatieve uitstraling die bij ons past. Bovendien was er het voordeel dat de eigen Douglas Store aan de Voorstraat gesloten zou worden. Daardoor was de keuze vrij snel gemaakt.’

Winkeldieren
De winkel aan het Kerkplein werd aan een metamorfose onderworpen en de naam Douglas kwam op de gevel. Veel mooie en exclusieve merken kregen een plekje, zoals Rituals en Acqua di Parma. Conny en Anne halen er hun hart bij op: ‘Cosmetica zit al van jongs af aan in ons bloed’, aldus Conny. ‘We zijn het liefst met klanten bezig. We geven hen graag advies op het gebied van huidverzorging en make-up. In dat opzicht kunnen Woerdenaren erop vertrouwen dat de naam niets verandert aan wie wij zijn. Service, persoonlijke aandacht en kwaliteit staan nog steeds voorop. Wij zijn nog steeds Conny en Anne.’


Borden in Woerden en omgeving
Slechts een paar maanden zijn ze onderweg met Douglas, maar het effect is al merkbaar. Hans: ‘We hadden wel groei verwacht, maar dat het zo explosief zou gaan, hadden we niet durven dromen. Van een marktaandeel van veertig procent met Pour Vous, verwachten wij voor 2019 een marktaandeel van zestig à zeventig procent te bereiken. De overgang is wat dat betreft ook goed verlopen. We hebben met behulp van de borden van Event Support Holland in Woerden en met filmpjes op social media de overgang aangekondigd. Ook hebben we klanten persoonlijk aangeschreven en zijn er direct mails verzonden. Op alle uitingen waren Conny en Anne te zien, om aan te tonen dat we niet gingen sluiten. Ons advies blijft en wij blijven, alleen de vlag verandert. Daardoor wist iedereen snel hoe het zat. Bovendien zorgt de uitstraling van deze formule in combinatie met dit mooie pand ook voor de nodige inloop en nieuwsgierige klanten. Het is nu aan ons om daarin mee te gaan. Het is hard werken en we moeten onze weg er nog een beetje in vinden, maar we voelen ons goed bij deze positionering.’

Oudewater
Tot april dit jaar runden Hans en Conny ook nog een drogisterij in Oudewater. Conny vertelt: ’35 jaar geleden opende we in Oudewater een drogisterij annex schoonheidssalon, Cleopatra. We hebben daar altijd met heel veel liefde gewerkt. Ook nadat we in 2006 een parfumerie aan het Kerkplein in Woerden openden, zijn we met de winkel doorgegaan. Op een bepaald moment liepen we enigszins tegen een grens aan in wat we wilden bereiken. Toen het franchiseverhaal van Douglas in beeld kwam, hebben we besloten onze winkel in Oudewater stop te zetten. We gaan ons nu volledig concentreren op de parfumerie, dat is waar de toekomst ligt. Anne en Conny’s enorme kennis van cosmetica helpen daar zeker bij.’

Facebook
Regelmatig volgen Conny en Anne trainingen van de exclusieve cosmeticamerken. ‘Je raakt wat dat betreft nooit uitgeleerd’, aldus Conny. ‘Ik vind het heel belangrijk om bij te blijven en ervoor te zorgen dat ik alle informatie die er is aan mijn klant over kan dragen. Merken komen ook steeds met iets nieuws, dus kennisontwikkeling is heel belangrijk.’ Anne brengt op haar manier juist wat “jong bloed” in de organisatie. Hans: ‘Zij heeft toch weer een verfrissende kijk op bepaalde zaken. Anne heeft bijvoorbeeld onze hele Facebook-pagina opgezet en houdt deze actief bij. Social media is nog nooit zo belangrijk geweest dus ook wij gaan daarin mee.’

Drukke periode
Met de feestdagen in het vooruitzicht, de drukste periode van het jaar, staan Conny en Anne paraat met hun advies. ‘Men kan ervan uitgaan dat ze altijd in elk geval een van onze gezichten in de winkel zien. De komende tijd wordt zeker hectisch maar is daardoor juist erg leuk. Het is een tijd van uitpakken, ook voor ons. We gaan bijvoorbeeld veel aandacht schenken aan de relatiegeschenken, dat is een markt die we willen uitbreiden. Er is zoveel moois te geven! Een cadeau moet er mooi uitzien en iets exclusiefs uitstralen, dat vinden we belangrijk. En als de drukke feestmaand voorbij is, gaan we ons weer volop bezighouden met make-up en onze “huidadviesdagen”. We doen dat vaak in combinatie met onze prachtige cosmeticamerken. Wat komend jaar gaat brengen? Vol gas vooruit, samen met Douglas!’