Interview

Kromwijk Elektro bewijst zich weer met groot project

‘Maar we blijven ál onze klanten optimaal bedienen’


Als relatief klein bedrijf heeft Kromwijk Elektro al meerdere keren aangetoond grote projecten aan te kunnen. Een nieuw distributiecentrum voor Lidl was daar dit jaar weer het bewijs van. Toch zijn het niet alleen de projecten van naam die het werk zo leuk maken, zo stellen directeuren Adriaan van der Neut en Patrick Voorbij.

Natuurlijk waren de heren vereerd dat Lidl hen koos als technisch installateur voor een nieuw distributiecentrum in Oosterhout, zo zegt Patrick. ‘Lidl is een grote speler dus het is altijd leuk als je wordt betrokken bij een van hun projecten. Het was het tweede distributiecentrum dat we voor ze mochten doen. Het heeft uiteindelijk wel veel van onze capaciteit gevraagd. Er werd vanaf het allereerste moment volledige inspanning van ons vereist. We hebben een jaar lang een projectleider en werkvoorbereider in een keet op de bouwplaats gehad. Door een volledig geautomatiseerde werkplek konden ze in de cloud werken, het bouwproces van dichtbij meemaken en de opdrachtgever snel van dienst zijn.’


Meedenken
Het is deze snelle service die Kromwijk zo typeert. Adriaan: ‘We willen vooral laten zien dat we als relatief klein bedrijf waar maken wat we zeggen. Ook als het gaat om grote projecten. We komen onze afspraken na en denken waar nodig mee. Onze lijnen zijn kort en we zijn altijd in de buurt. We hebben daarnaast veel goede onderaannemers om ons heen waar we mee samenwerken. We weten dat we daar altijd van op aan kunnen, bijvoorbeeld als we op een bepaald vlak extra kennis kunnen gebruiken. Samen met hen kunnen we ook in grote projecten een brede installatie realiseren.’

Jumbo
Volgend jaar kan er weer een bekende naam aan het portfolio worden toegevoegd. Kromwijk mag de elektrotechnische installatie van het nieuwe distributiecentrum van Jumbo in Nieuwegein voor zijn rekening nemen. ‘Jumbo gaat weer iets groots neerzetten en is hiervoor bij ons uitgekomen, nadat we een pitch hadden gegeven. Dit centrum is qua vloeroppervlak kleiner dan dat van Lidl, maar is wel volledig geautomatiseerd. Dat is voor Jumbo nieuw en voor ons natuurlijk ook een uitdaging. We zijn er wel bekend mee, maar het is toch altijd weer spannend om de engineering van a tot z te bewerkstelligen.’

Trouwe klanten
Hoe leuk Patrick en Adriaan het ook vinden om over deze prestigieuze projecten te praten, ze wijden er liever niet het hele gesprek aan. Hun landelijk minder “bekende” klanten zijn minstens net zo belangrijk. ‘Het is voor ons van belang dat we al onze klanten blijven bedienen. We zetten dus ook niet ons hele team bij de grote klussen neer, want er lopen nog veel meer mooie projecten. We hebben onder andere panden in Amsterdam mogen renoveren, verschillende showrooms bij autodealers opgefrist, bij Rijk Zwaan in Fijnaart twee laboratoria gemaakt en veel laadpalen geplaatst. Bij Havatec in Nieuw-Vennep hebben we voor het eerst een snellader mogen plaatsen. Dat wordt nog niet veel gedaan in de installatietechniek. Kortom, allemaal mooie en unieke opdrachten. En het zijn stuk voor stuk klanten waar we zuinig op zijn. Ook al zijn we met groot werk bezig, we blijven ook hen bedienen op de manier die voor Kromwijk kenmerkend is. We komen nog steeds langs voor een kapot stopcontact.”


Duurzaam gedachtegoed
De kennis die een technisch installateur tegenwoordig moet hebben, gaat echter wel wat verder dan een stopcontact. Patrick: ‘Techniek is sowieso heel erg in beweging. Een zonnepaneel van vijf jaar geleden is niet meer hetzelfde als die van nu. Het draait steeds meer om duurzaamheid en dat betekent dat je een ander gedachtegoed moet hebben. Lidl is wat dat betreft heel ver, we hebben daar veel van mogen leren.’ ‘Het gaat ook om je materialen’, vult Adriaan aan. ‘Hoe ga je daarmee om, hoe lang gaat het mee en is het over vijftien jaar ook nog te recyclen? Die denkwijze begint eigenlijk al bij de grondstoffen.’

Personeel
Als Adriaan en Patrick één minpuntje van het afgelopen jaar zouden moeten benoemen, dan is het de druk die ze noodgedwongen bij hun personeel hebben moeten leggen. ‘We hadden er graag meer personeel bijgehad, zeker gezien de grote opdrachten die voorbijkwamen. Maar goede mensen zijn moeilijk te vinden. Het is niet zo dat we het werk niet aankunnen, maar we moeten wel voorbereid zijn op de toekomst. We hebben aanvullingen nodig om stabiliteit te blijven leveren. Voor onze vijftig medewerkers bieden we altijd een luisterend oor. We zijn betrokken en zorgen ervoor dat het werk geen sleur wordt.’

Slechtere tijden
De twee zijn niet bang voor een mogelijke nieuwe crisis. ‘Er zal zonder twijfel weer een moment komen dat het economisch minder gaat en de bouw het zwaarder krijgt. Maar wij denken dat met onze flexibele schil en onze waardevolle partners op te kunnen vangen. Zij zijn er immers ook op voorbereid. Mede hierdoor richten we ons niet uitsluitend op grote projecten: juist in mindere tijden is het fijn om verschillende opdrachtgevers te hebben. Daarom is het zo fantastisch dat we een grote en trouwe klantenkring hebben. Ook tijdens de crisis hadden zij werk voor ons en wij zijn er dus ook te allen tijden voor hen. We zullen het “Kromwijk-DNA” altijd waarborgen.’