Interview

IJzersterk team maakt Multivac toekomstbestendig

Voorop in de verpakkingsindustrie

Als dochteronderneming van een wereldwijde fabrikant van verpakkingsmachines, is het belangrijk om voorop te blijven lopen. Bij Multivac Nederland is dat, ook na vijftig jaar, nog steeds een vooraanstaande doelstelling. Directeur Tim Hage: ‘Het is aan mijn team te danken dat het bedrijf succesvol is en blijft.’

Multivac Nederland maakt onderdeel uit van het gelijknamige moederbedrijf. ‘Multivac is een groot internationaal concern dat over de hele wereld hoogwaardige verpakkingsmachines maakt’, aldus Tim. ‘In Duitsland staat een fabriek waar ze geassembleerd worden en geëxporteerd naar zo’n tachtig à negentig landen. Wij zijn een beetje de BMW van de verpakkingsindustrie: wereldwijd marktleider en bekend vanwege de kwaliteit. Zie je een verpakking, dan is het negen van de tien keer afkomstig van een machine van Multivac. Toch spreek ik nog steeds wel eens Woerdenaren die niet weten wat Multivac is. Wat dat betreft zijn we ook geen schreeuwers, dat past niet bij ons.’

Service
In Nederland bestaat de organisatie van Multivac uit 55 medewerkers. Het grootste gedeelte daarvan is gericht op service. Er zijn 22 buitendienstmonteurs in dienst en verder zijn er onder andere een helpdesk, magazijn, planners en een servicemanager. ‘Het is een van de belangrijkste zaken van ons businessmodel. Optimale service staat hier in neonletters op het pand. Iemand die bij ons een machine koopt, staat er nooit alleen voor. Onze machines bestaan uit veel bewegende delen, waarvan er aan aantal onderhevig is aan slijtage. Daarom stellen we een preventief onderhoudsplan op zodat we onze klanten zo effectief mogelijk kunnen blijven produceren. Eén belletje, en we zijn er. Al is het midden in de nacht. We zijn onvoorwaardelijk bezig om onze klanten tevreden te houden.’

Feest
Eerder dit jaar, in september, mocht Multivac Nederland vijftig kaarsjes uit blazen. Het bijzondere jubileum werd – verdeeld over drie dagen – gevierd. Tim: ‘Op donderdag hebben we met al het werkend personeel een kookworkshop gedaan. Vrijdag was er in de middag een receptie voor een groot deel van onze klanten, leveranciers en onze pensionada’s. Daar heeft onze algemene CEO een woordje gedaan. Er stond een grote tent met perfecte catering en goede wijnen. ’s Avonds was het echt feest: er waren optredens van de Top 2000 live band en Edsilia Rombley. Voor deze avond had ik bijna zestig topklanten en hun partners uitgenodigd. Een superfeest, ik zou het morgen weer doen. Tot slot was er zaterdag nog een open dag voor vrienden, kennissen, buren, kinderen, iedereen die wilde komen. Van elf uur ’s ochtends tot vier uur ’s middags gaven we demonstraties, er was een frietje met een sateetje, kinderspellen, enzovoorts. Iedereen heeft meegedaan in de jubileumfeestelijkheden, en zo hoort het ook.’

Winnend team
Terugkijkend op de afgelopen jaren – zelf is Tim 32 jaar in dienst bij Multivac waarvan acht jaar als directeur – is het vooral het team dat hem trots maakt. ‘We hebben een team dat de wil heeft om te winnen en klaar is voor de toekomst. Betrokkenheid is hier key: iedereen snapt wat er moet gebeuren. Het is in mijn ogen niet heel ingewikkeld om simpele dingen goed af te stemmen, zolang je maar communiceert. Ik ben ook trots als ik door de fabriek loop. Van huis uit ben ik techneut, maar ik ben door mijn functies meer de commerciële kant opgerold. Maar als ik dan zie wat er gemaakt wordt in de fabriek, dan word ik heel blij. De drie families die Multivac hebben opgericht, zijn altijd bezig met investeren om te kunnen innoveren. Ze willen in alles voorop lopen. Er worden altijd stappen gemaakt en alles is mogelijk. Als ik een goed idee heb voor een nieuw product of nieuwe dienst, dan krijg ik de ruimte en de financiële middelen om dit uit te rollen.’

Facilitair
Toch komt Tim als puntje bij paaltje komt telkens weer uit bij zijn team. ‘Ik vind het echt belangrijk om te benadrukken dat ik het niet alleen doe. Kijk nu bijvoorbeeld naar onze facilitair medewerkster. Ooit zorgde een schoonmaakbedrijf voor de schoonmaak van ons pand. Maar dat vond ik niks; ik heb iemand in dienst genomen die facilitair alles regelt. Zij is ontzettend belangrijk voor ons bedrijf. Of de hal nu drie keer gepoetst moet worden, er broodjes moeten worden klaargemaakt of blokjes kaas moeten worden gesneden voor de vrijdagmiddagborrel, ze doet het. Zij begrijpt, net als iedereen hier, dat de uitstraling van Multivac in elk detail zit. Dat een schone hal ook belangrijk is. Het team is het kapitaal van deze organisatie.’

Andere stoel
Daarom is Tim ook extra zuinig op zijn mensen. Een van de eerste dingen die hij deed toen als directeur werd aangesteld, was de poppetjes op de goede plek zetten. ‘Ik zeg altijd: Arjen Robben is een goede voetballer, maar je moet hem niet op doel zetten. Het is niet op één hand te tellen hoeveel mensen ik op een andere stoel heb gezet. Pas toen gingen ze echt doen waar ze goed in zijn en kwamen ze in hun comfortzone. Vanaf dat moment zijn ze nog meer van toegevoegde waarde geworden voor dit bedrijf. Zo wil ik er zijn voor mijn medewerkers. Ik ben gewoon Tim en iedereen kan zeggen wat hij of zij vindt. Ik geloof dan ook echt dat iedereen die hier werkt het naar zijn zin heeft.’

Uitdagingen
Tim heeft er alle vertrouwen in dat hij met zijn team de toekomst aankan, al beseft hij dat er uitdagingen aan zitten te komen, met name als gevolg van maatschappelijke trends. ‘De verpakkingsindustrie is een dynamische wereld – er wordt immers altijd gegeten – maar de ontwikkelingen gaan ook razendsnel’, aldus Tim. ‘De wereld verandert en daar moeten wij in mee. Minder voedselverspilling, minder plastic, langere houdbaarheid, het zijn allemaal eisen die vanuit de overheid, NGO’s, de supermarkten of de consument worden gesteld. En dat is goed, dat houdt ons ook scherp. Maar het is niet in één klap te veranderen, het kost tijd en geld. Een goed voorbeeld is de komkommer; vorig jaar waren die ineens niet meer verpakt omdat men dat onnodige plasticvervuiling vond. Maar wat bleek? De komkommers bedorven daardoor veel sneller. Dus toen hadden we weer meer derving. Nu zit de folie er weer om.’

Tandje erbij
Tim denkt dat alternatieve verpakkingswijzen voor Multivac belangrijker worden dan de verpakking zelf. ‘Door de opkomst van online boodschappen doen, wordt de toegevoegde waarde die we aan een verpakking mee kunnen geven minder. In het schap kun je een consument triggeren door een verpakking, maar als ze online hun mandje volgooien, doet dat er minder toe. Anderzijds zijn we hele mooie duurzame verpakkingen aan het ontwikkelen, als alternatief voor plastic. Daarin zit een stevig ingebouwde toekomstvisie vanuit Multivac internationaal verankerd.’ Ook het vinden van personeel zal Tim de komende jaren bezighouden. ‘Dat is voor veel bedrijven een issue. Er zijn weinig technische mensen en bovendien is men niet meer altijd bereid om weekend- en oproepdiensten te draaien. In onze servicegerichte branche heb ik die mentaliteit wel nodig. In de afgelopen jaren zijn we elk jaar gegroeid in omzet en winst; in 2019 verwacht ik meer stabilisatie. Maar ik ben een strijder, als het nodig is schakelen we met z’n allen een tandje bij. Dit bedrijf zit in mijn hart en ik zal er alles aan doen om optimale toegevoegde waarde te blijven creëren.’