Column

De dubbele moraal van digitaal

Wanneer ik ’s morgens in mijn auto stap, krijg ik op mijn mobiele telefoon de verwachte reistijd, mogelijke files en de af te leggen afstand. Google weet veel over hoe mijn leven eruitziet. Vanuit privacy-optiek zit ik daar niet op te wachten, maar ik krijg wel handige informatie. Zomaar een voorbeeld hoe digitalisering mijn leven beïnvloedt en de dilemma’s daaromheen. Maar hoe zit het met de kansen van digitalisering voor je bedrijf?

Data inzetten om te groeien
De afgelopen tien jaar hebben bedrijven veel gegevens verzameld om producten gerichter aan te kunnen bieden. Als ik bij Amazon of bol.com iets bestel, krijg ik meteen koopsuggesties te zien, die vaak goed aansluiten op mijn behoefte. Handig voor mij als klant, extra omzet voor het bedrijf. Deze postorderbedrijven zijn ‘high tech-bedrijven’ geworden die ongelooflijk veel van je weten. 80% van het MKB heeft een site, webshop of app en beschikt zo ook over steeds meer relevante data. Met deze data kun je de dienstverlening aan klanten optimaliseren en meer omzet realiseren.

Efficiency en kwaliteitsverbetering door automatisering
Met automatisering kun je ook de efficiency en kwaliteit van je interne bedrijfsprocessen verbeteren. Veel bedrijven hebben hun administratieve werkzaamheden grotendeels geautomatiseerd. Klanten kunnen daardoor veel zaken zelf doen. Ook in de maakindustrie, bouw en landbouw wordt steeds meer geautomatiseerd. Zo voeren robots in fabrieken veel voorkomende werkzaamheden uit en komen in 2019 de eerste betonnen woningen uit een 3D-printer. In de landbouw wordt geëxperimenteerd met kunstmatige intelligentie (AI) en robots. Dit legt de basis voor stadslandbouw die moet zorgen voor voldoende voedsel voor de groeiende wereldbevolking. En blockchain kan bij de distributie van goederen en diensten een rol spelen.

En nieuwe business modellen
Technologie maakt ook nieuwe businessmodellen mogelijk. Zo groeit de deeleconomie met technologieplatforms als Peerby en SnappCar, waarmee je eenvoudig spullen kunt delen met je buren en een auto huurt van iemand in de buurt. Met dergelijke diensten kun je jezelf als consument dure investeringen besparen. En je voorkomt dat we jaarlijks 85 miljoen auto’s produceren die zo’n 95% van de tijd stilstaan. Nieuwe technologie biedt bedrijven volop kansen, en is onmisbaar om noodzakelijke veranderingen zoals een klimaatneutrale en circulaire samenleving te realiseren. Alle reden dus – ook voor MKB-bedrijven – om technologie te omarmen!

Risico’s vragen om stevige rol overheid
De toenemende digitalisering brengt ook risico’s met zich mee. Want bedrijven die winstmaximalisatie als hoogste doel hebben, maken niet automatisch keuzes die goed zijn voor burgers en samenleving. Een stevige rol van de overheid is nodig om de belangen van burgers te behartigen als het bijvoorbeeld gaat om privacy en het gebruik van data. Technologie biedt volop kansen om je bedrijf te vernieuwen, niet alleen voor eigen gewin maar ook om mensen en de samenleving te versterken. Deze bedrijven zijn de winnaars van morgen!

Heidi van Woudenberg, directievoorzitter van Rabobank Rijn en Veenstromen