fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Brothers Horeca Groep heeft een gloednieuwe horecazaak op Utrecht Science Park geopend. Op zaterdag 6 april heeft Grand Café The Basket haar deuren gesloten en honderd meter verder aan de Weg tot de Wetenschap opent Brothers Horeca Groep de opvolger: Grand Café LIVING. De opening wordt een week lang “gevierd” door middel van een housewarming.

Om de naam eer aan te doen, organiseert Grand Café LIVING een week lang een housewarmingviering voor iedereen die de gloednieuwe ‘campus-huiskamer’ wil ontdekken. Van 15 tot en met 19 april kunnen gasten genieten van het all-day menu en draait er elke middag van 16:00 tot 19:00 een lounge-dj voor een ongedwongen en levendige sfeer.

Honderd meter verder van het voormalige Grand Café The Basket, verwelkomt Grand Café LIVING gasten met een gezellige ambiance en een all-day menu, waarmee je op elk moment van de dag je smaakpapillen kunt verblijden. Het menu, dat bestaat uit ontbijt, gezonde bowls en brasserieklassiekers, heeft als gemeenschappelijke deler dat er zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van duurzame, gezonde en verse ingrediënten. Op een campus is brain food immers heel belangrijk. Het LIVING-concept van Brothers Horeca Groep is in 2023 geïntroduceerd op de VU Campus te Amsterdam. Met de opening op Utrecht Science Park is dit de tweede Grand Café LIVING-locatie.

Duurzaamheid vind je niet alleen terug in het menu. De liefde voor groen voel je ook letterlijk en figuurlijk terug in Grand Café LIVING: het gebouw met duurzame en energiezuinige materialen is eigendom van Utrecht University. De royale ramen bieden een overvloed aan natuurlijk licht en de grote open ruimte voelt als thuiskomen door de gezellige zithoeken en de vele weelderige planten, die de lucht zuiveren en de geest verfrissen. Ook is er een inspiratieruimte af te huren voor vergadering, presentaties of borrels. Grand Café LIVING is daarmee de ideale plek om ontspannen te loungen, ongestoord te studeren, voor vruchtbare vergaderingen en natuurlijk om het leven te vieren.

Grand Café LIVING is geopend op weekdagen van 9:00 tot 21:30 uur en in het weekend op aanvraag.

‘We gaan organisaties ondersteunen bij het vinden van het talent dat ze nodig hebben, door het inzetten van recruitmentmarketing’, gaat Leon van start. Leon en zijn team zorgen ervoor dat ze het verhaal van organisaties, het zogenaamde employer brand, naar buiten brengen en de doelgroep in beweging wordt gebracht om te solliciteren. De vacatures worden zeer goed zichtbaar door de inzet van belangrijke jobboards en social media-kanalen. ‘We zetten een mix van kanalen in, afhankelijk van welke doelgroep we willen bereiken en waar ze vindbaar zijn. Het gaat hier om zichtbaar zijn met verleidelijke content. Dit spel heeft alles te maken met een goed verhaal en het goed in kunnen zetten van mediabudgetten. Sponsoring van het employer brand en de vacatures zijn niet meer weg te denken wanneer je als organisatie impact wil maken op de krappe arbeidsmarkt. Als voorbeeld: Heeft McDonald’s veel nieuwe medewerkers nodig? Dan zorgen we voor goede online advertenties en video’s op sociale media: Instagram en TikTok. En dus met employer branding: met welk verhaal verleid je de doelgroep om bij jouw organisatie te gaan werken?’

Leon, Schoonhovenaar, heeft meer dan twintig jaar ervaring in de wereld van recruitment(marketing). Bij een grote uitzendorganisatie in Rotterdam werkte hij in verschillende managementrollen en de laatste vijf jaar als directeur. Een aantal jaar geleden kwam hij in Schoonhoven DUS-eigenaar Arjan Hoek tegen. Leon: ‘We deelden al snel ideeën over de groei van DUS. Onze plannen en ideeën kwamen overeen. Dat hebben we niet meer losgelaten in al die jaren. Vorige zomer voelden we allebei dat het tijd was om onze ideeën en plannen concreet te maken, en konden we elkaar snel een hand geven’.

Arjan gaat verder: ‘De laatste jaren heef DUS een flinke groei doorgemaakt. In 2017 sloot mijn broer Jasper aan en gingen we als een raket. Onze focus lag vooral op de zzp’ers. Belt er een bedrijf dat morgen tien zzp’ers nodig heeft? Dan regelen we dat. Nu willen we ons ook weer meer richten op recruitment, op het verbinden van vaste krachten aan organisaties. Maar de traditionele aanpak – het plaatsen van een zoekertje in de krant, zoals we dat vroeger nog wel deden – werkt tegenwoordig niet meer. Je hebt een andere strategie nodig. Leon is de aangewezen persoon om, samen met een marketingteam, DUS en onze relaties daarin te ondersteunen.’

‘Je ziet dat de werelden van recruitment en marketing steeds meer
met elkaar verweven raken’

Content creëren

Leon weet als geen ander dat de arbeidsmarkt dusdanig veranderd is dat je een andere aanpak nodig hebt om je doelen te bereiken. ‘Je ziet dat de werelden van recruitment en marketing steeds meer met elkaar verweven raken. De afgelopen jaren is dit bij organisaties in een stroomversnelling geraakt omdat, omdat de krapte op de arbeidsmarkt zo groot is geworden en de problemen zich opstapelen. Bedrijven worden gedwongen om na te denken over het employer brand en de employee value proposition. Wat is je merkidentiteit, wat wil je uitstralen? Hoe maak je jezelf interessant voor de doelgroep? Het gaat daarbij meestal om dingen die al wel in de organisatie zitten, maar die nog niet goed verteld worden. Je moet daar content bij creëren: verhalen, video’s, een website – marketing dus. Dat is waar we toekomst in zien. Dat gaan we in de markt zetten als een nieuw label. Er komt een naam, een nieuwe website, nieuwe medewerkers. Zullen we dat in een volgende OnderNamen-editie vertellen?’

Met Leon aan boord is het heel logisch dat de hele DUS-organisatie weer even lekker wordt opgeschud. Jasper: ‘We zijn zelf ook met re-branding bezig. We hebben sessies gehad, samen met onze medewerkers, om te ontdekken welk verhaal we zelf willen vertellen. DUS is doen! Een club voor aanpakkers. Dat is wat we willen uitstralen. Lekker pragmatisch en doelgericht. Vertrouwen, service en regionaal sterk zijn onze USP’s. We staan bekend om het ons-kent-ons gevoel. We zijn een hele betrouwbare partner om mee samen te werken. Het voelt gewoon goed bij ons!’

Het verhaal van DUS

Het team heeft “de opgewekte Rotterdamse stadsbeheerder” Mitchel Viljeer, van realityserie Mitchel aan de Maas, gevraagd om het verhaal van DUS te vertellen in de campagne die halverwege dit jaar wordt gelanceerd. ‘Hij wordt onze ambassadeur’, glimlacht Leon. Net als DUS is Mitchel lekker pragmatisch en enthousiast, vertellen de heren. ‘Hij zet zich in voor de sectoren waar moeilijk werk voor te vinden is en sluit goed aan bij de doelgroep van DUS.’

Leon is zichtbaar enthousiast over zijn nieuwe rol. Na meer dan twintig jaar ziet de commercieel directeur nog steeds veel uitdagingen in recruitment. ‘Ik geniet ervan om organisaties te leren kennen en in gesprek te gaan over de uitdagingen rondom het binden en boeien van medewerkers. Ik vind het mooi om te zien wat organisaties doen en wat hun verhaal is. Voor veel mensen is recruitment een vak wat ze een aantal jaar doen voordat ze een andere weg kiezen. Ik ben altijd gebleven. Ik zie het als mijn roeping!’

 

www.dusbv.nl

Volledig duurzaam wonen en werken. Een bereikbare ambitie of een ongrijpbare realiteit? Deze gedachte zal bij velen met een technisch bedrijf de revue zijn gepasseerd. Het streven naar een volledig duurzame leef- en werkomgeving is een nobel en noodzakelijk doel, maar brengt de nodige uitdagingen met zich mee. De realiteit is namelijk helaas nog steeds dat duurzame ambities niet altijd lonen.

Het creëren van duurzame panden is de norm geworden. Opdrachtgevers omarmen duurzame installaties en investeren in een groenere toekomst. Hierbij botsen ze echter al snel met de realiteit. Ingewikkelde regelgeving, budgetten en tijdsdruk zorgen ervoor dat andere keuzes gemaakt worden en duurzaamheid in het gedring komt. En zo gek is dat niet.

‘Simpele duurzaamheid loont niet altijd, maar duurzaamheid in combinatie met Smart Building (data gedreven en geregeld) zeker wel’

Kijk alleen al naar het grote tekort aangaande het elektriciteitsnet in veel gebieden. Het is een vreemde nieuwe realiteit, maar het hebben van veel zonnepanelen en het terugleveren van duurzame energie zorgt voor problemen in plaats van dat het problemen oplost. Dit is een klein voorbeeld, maar in de praktijk hebben wij hier als technische organisatie dagelijks mee te maken. Simpele duurzaamheid loont niet altijd, maar duurzaamheid in combinatie met Smart Building (data gedreven en geregeld) zeker wel.

Onze rol als installateur is daarom niet alleen het verwezenlijken van duurzame dromen, maar ook het vinden van slimme oplossingen binnen de financiële grenzen. Dit gaat verder dan het plaatsen van accu’s en het gebruiken van restwarmte of minder vervuilende energiebronnen. De winst zit vooral in het op slimme manieren terugdringen van energieverbruik. Het is een balans waarbij we continu moeten schipperen tussen idealen en beperkingen.

Juist in deze uitdagingen vind ik dat er een kans schuilt voor innovatie en vernieuwing. Als technische holding zit het in ons DNA om duurzamer en slimmer te werken. En juist nu is het zo belangrijk om deze visie over te brengen op anderen. We moeten als ondernemers niet wachten op de overheid en grote instanties, maar onze eigen toekomst veiligstellen door samen te werken en een wereld te creëren waarin duurzaamheid geen ongrijpbare droom, maar een haalbare realiteit is.

In 2019 spraken we ook met Alexander, toen hij op het dieptepunt van de arbeidsmarkt startte met TALECT. Met ruim 25 jaar ervaring in de uitzendbranche als recruiter, manager, directielid en aandeelhouder, durfde Alexander de uitdaging aan. Nu, vijf jaar later, is TALECT uitgegroeid tot hét werving- en selectiebureau in IJsselstein en omgeving. Maar een einde aan de krapte op de arbeidsmarkt? Dat is helaas nog lang niet in zicht. Reden te meer om als organisatie hoog in te zetten op authentieke recruitment en een strak wervingsbeleid.

Alexander: ‘Vijf jaar geleden zijn we met drie mensen gestart; ikzelf en twee collega’s. Ons doel was toen om in IJsselstein en omgeving dé partij te worden voor het werven en selecteren van kandidaten. Sindsdien werken we met zo’n tien functiegroepen waarin we regelmatig bemiddelen: Marketing & Communicatie, Management & Interim, Financieel & Administratief, Commercieel Binnendienst & Buitendienst, HR & Recruitment, IT & Data, Inkoop & Facility, Logistiek & Productie, Techniek & Bouw en Gezondheidszorg & Welzijn. De rode draad in deze functies is dat het vaste functies zijn. Wat TALECT typeert is dat we kiezen voor een intensieve samenwerking met onze klanten, waarin we meedenken en adviseren in het gehele proces. Het gebeurt ons eigenlijk nooit dat we een medewerker voorstellen, die vervolgens door de klant niet wordt uitgenodigd.’

Nieuwe locatie

Inmiddels telt het team van TALECT zeven slimme en sociale koppen, waaronder meerdere recruitment consultants, recruiters en een recruitment marketeer. De verhuizing naar een nieuw pand kwam dan ook goed uit: ‘Bij toeval konden we afgelopen jaar een mooie stap maken naar een nog mooiere locatie. Hier kunnen we klanten en kandidaten op een hele fijne manier ontvangen. Ook qua videocalls kunnen we hier met het hele team goed uit de voeten. Voor zeven mensen is het wel wat aan de grote kant, in de kantine alleen al kunnen we het dubbele aantal mensen kwijt. Het is op de groei gekocht’, grapt Alexander.

Tijdens het interview komen er twee telefoontjes van kandidaten tussendoor, die Alexander graag even te woord wil staan. Dat geeft ons de ruimte om in stilte te genieten van de prettige sfeer die op kantoor voelbaar is. De imposante ontvangst met hoge industriële plafonds en stoere houten kozijnen nodigen uit verder te kijken. Tijdens de rondleiding wordt dat prettige gevoel bevestigd. Niet alleen door de fijne ruimtes en sfeervolle inrichting, maar vooral door het team van TALECT dat ons gastvrij ontvangt op hun zonnige kantoor op de eerste verdieping, met uitzicht op de prominente Boerhaaveweg.

Top of mind bij de kandidaat

Dat TALECT in IJsselstein inmiddels beroemd is, durft Alexander wel te stellen. ‘We zijn lokaal, zowel fysiek als digitaal, heel actief. Wij geloven in de kracht van lokaal. Dat is voor bedrijven het prettigste zakendoen. Met een partij die de markt goed kent en nauwlettend volgt, en tegelijkertijd in staat is om verbinding te maken op de lokale sportclub, om vervolgens digitaal te scoren. Ja, we gebruiken allerlei moderne tools om klant en kandidaat samen te brengen. Maar menselijk contact blijft voor ons heel belangrijk. Met name aan de kandidaat-kant valt nog winst te behalen. Door nog veel meer in contact te zijn met de kandidaat, zowel in de latente fase als na plaatsing, zijn we in staat behoeften eerder te signaleren en ook na het traject van plaatsing van meerwaarde te zijn.’

‘We zijn nu beroemd, maar we willen wereldberoemd worden in de regio. De komende tijd breiden we ons team verder uit. Als we straks met een team van tien consultants zijn, kan het zomaar zijn dat we een tweede of derde TALECT openen. Op die manier kunnen we onze lokale kracht ook elders inzetten, al zal onze hometown altijd IJsselstein blijven. Voorlopig hebben we nog genoeg te doen hier.’

 

www.talect.nl

Hij rolde na zijn hbo-opleiding het vastgoed in. Een prima baan, maar Amir had altijd de ambitie om te ondernemen. Waarom? Omdat hij dan zijn eigen ding zou kunnen doen. ‘De ideeën, de visie, de ambitie; je doet het allemaal voor jezelf. De beloning die je ervoor krijgt is hoger, financieel, maar vooral emotioneel: het plezier is veel groter als je het voor jezelf doet.’

Asinto is het type dat altijd zijn eigen boontjes heeft gedopt. Op het schoolplein was hij al beroemd om zijn goede onderhandelingstechnieken. In zijn werk groeide hij op doorzettingsvermogen door van monteur installatietechniek naar werkvoorbereider en zelfs projectleider. ‘Ik streef altijd naar beter en meer. Dat is mijn levenslust. Het ondernemerschap zit in mij: dat wat ik doe, doe ik graag voor mezelf. Net als jagers vroeger, die brachten het vlees toch ook niet naar de buurman?’

“Hoe vet zou het zijn als wij samen een eigen kledingmerk beginnen?”. Deze vraag bespraken ze acht jaar gelden, nadat ze hun vriendinnen (die ook beste vriendinnen van elkaar zijn) hadden afgezet op het vliegveld. Wat ze toen nog lacherig bedachten, werd drie jaar later werkelijkheid. ‘Het vlammetje bleef branden’, vertelt Asinto. ‘In 2019 hebben we ons ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Dat vonden we een enorme stap. Wat we gingen doen wisten we nog niet precies. We hadden een summier plan.’

‘Het binnenhalen van een klant is leuk, maar de klant behouden – daar doe je het voor’

Grote partijen

Met een klein budget richten ze hun eigen kledingmerk met streetwise kleding op. Het liep al snel boven verwachting goed. Ze werden goed gevonden op social media en hun kleding werd zelfs gedragen in televisieprogramma’s. Asinto: ‘Je kan wel zeggen dat het aansloeg ja!’ Maar tegen de gevolgen van covid en de blokkeringen van het Suezkanaal was het merk niet opgewassen. De verkoop liep terug, net als de levering vanuit Turkije. Helaas pindakaas? Zeker niet! De mannen gooiden het al snel over een andere boeg. Ze bestelden “blanco kleding” en bekeken hoe ze deze zelf konden bedrukken. Met een “huis-tuin-en-keuken-transferpers” gingen de twee aan de slag. Al snel werden ze door zzp’ers gevraagd om logo’s op werkshirts te drukken. Amir: ‘De rest is geschiedenis.’

Inmiddels is StyleAtWork een volwaardig partner voor het leveren van bedrijfskleding. Asinto en Amir doen het nog steeds allemaal zelf, wel op een professionelere transferpers. Het grote voordeel: ze kunnen leveren vanaf één stuk, maar voor grote partijen polo’s, jassen of broeken kun je er net zo goed terecht. Amir: ‘We hebben onlangs een grote opdracht afgeleverd bij een klant. Hij stelde hoge eisen aan de kleding, en we hadden krap twee weken tijd om het voor elkaar te krijgen. Toen we het bij hem afleverden, stond hij bijna te springen van enthousiasme.’

Hun nieuwe core business past de jonge ondernemers als een jas. Anders dan bij de verkoop aan particulieren hebben ze nu veel contact met hun zakelijke klanten. Ze denken graag mee over welk type kleding past bij een bedrijf, zowel praktisch als qua uitstraling. Amir: ‘Communicatie is belangrijk voor ons. Wij zijn heel toegankelijk. Ik denk dat mensen het ons gunnen, omdat we jonge gasten zijn. Vervolgens laten we zien wat we waard zijn: we leveren hoge kwaliteit, zijn flexibel en komen onze afspraken altijd na. We zijn niet alleen jong en enthousiast, maar ook heel betrouwbaar. Daardoor merken we dat klanten bij ons terug komen.’ Asinto: ‘Het binnenhalen van een klant is leuk, maar de klant behouden – daar doe je het voor.’

Eigen baas

In hun nagelnieuwe kantoor kijken de mannen ambitieus vooruit naar de toekomst. Ze willen zich meten met de grootste spelers uit de regio. Kijkend naar de snelle groei die ze al hebben doorgemaakt, zijn ze ervan overtuigd dat dit gaat lukken. ‘Honderd procent!’, stelt Asinto. ‘Over vijf jaar werken we hier niet meer met z’n tweeën, ik denk zelfs al eerder niet.’ 

‘We moeten werk uit handen gaan geven: in het productieproces of in het contact met klanten’, voorspelt Amir. Hoe vinden ze het om werkgever te worden, terwijl ze zelf zo graag eigen baas zijn? Amir: ‘Werknemers krijgen bij ons de vrijheid om mee te denken over het bedrijf, we zullen niet onze visie bij iemand erin pompen. Natuurlijk geven we bepaalde kernwaardes mee, maar dit is de manier waarop wij zelf graag behandeld willen worden, en dat zullen we ook bij anderen doen.’

 

www.styleatwork.nl

Zodra het kon, namen we in 2020 zonnepanelen op het kantoor. Omdat het kantoor van Perfect Events midden in de historische binnenstad van IJsselstein ligt, schreef ik een mail naar de gemeente IJsselstein hoe ik dat zo netjes en goed mogelijk kon aanpakken. Er moest een tekening worden gemaakt met de uitleg van hoe we de acht panelen gingen plaatsen. Daarna werd het besproken in de commissie Ruimtelijke Kwaliteit en vervolgens moest ik nog een omgevingsvergunning aanvragen, à 273 euro.

Mijn motto is: erger je niet maar verwonder je slechts. Toch heb ik mij wel even geërgerd. Goed natuurlijk, dat de gemeente meekijkt om te zorgen dat ons prachtige stadje prachtig blijft. Maar de uren die ik kwijt was met dit geregel had ik liever ergens anders in geïnvesteerd.

Ondertussen rijd ik elektrisch naar mijn klanten toe en kan ik bij velen elektrisch laden.  Maar vergeet niet uw kostbaarste bedrijfsbezit opgeladen te houden!

Het is mijn werk om u als ondernemer te laten investeren in uw belangrijkste kapitaal en daar duurzaam mee om te gaan: de medewerkers.

‘Eén van de belangrijkste investeringen die u kunt maken zijn die in uw
medewerkers’

Als ondernemer investeert u in verschillende aspecten van uw bedrijf, maar één van de belangrijkste investeringen die u kunt maken is die in uw medewerkers. Het organiseren van evenementen voor medewerkers is daarbij een waardevolle en duurzame manier om te laten zien dat u hun inzet waardeert en natuurlijk om de teamspirit te versterken.

Door het organiseren van evenementen, zoals teambuilding-activiteiten, bedrijfsfeesten of trainingssessies, geeft u uw medewerkers de mogelijkheid om elkaar beter te leren kennen, samen te werken en plezier te hebben. Dit zorgt niet alleen voor een positieve werksfeer, maar het versterkt ook de onderlinge banden en de motivatie van uw team.

Het is daarbij belangrijk om goed na te denken over hoe deze evenementen ingezet kunnen worden. Kies activiteiten die passen bij de doelen en waarden van uw bedrijf en die bijdragen aan het welzijn en de ontwikkeling van uw medewerkers. Zorg ook voor een goede balans tussen werk en ontspanning, zodat medewerkers zowel professioneel als persoonlijk kunnen groeien.

Kortom, het organiseren van evenementen voor medewerkers is een duurzame manier om de betrokkenheid en het succes van uw bedrijf te vergroten. Maak hier dus optimaal gebruik van en zie het als een duurzame investering in de toekomst van uw bedrijf.

‘In het begin romantiseerde ik het’, blikt Tim terug op de beginjaren van Qrafter Boats. ‘Als ik een boot bouw en verhuur, dan ga ik zelf ook elke dag varen, dacht ik. Maar in de praktijk vaar ik zelf veel te weinig.’ Het is 2017 als de bootliefhebber zijn eigen elektrische sloep op de verhuurmarkt brengt. ‘Ik had er een hobby-achtig gevoel bij. Nu het professioneler wordt, is het hele spelen ervan af.’

We spreken Tim in zijn botenhal die hij de afgelopen jaren stap voor stap heeft uitgebreid. We kijken uit op het grootste model van Qrafter: de e-Qruiser 800+, waarover hij vorig jaar vertelde in dit magazine. Inmiddels is op de tekentafel een nieuw model ontworpen. ‘Een tussenmaatje: 6,8 meter. We merken dat mensen graag voor een medium-model gaan. Vanaf de tekening hebben we er al drie verkocht!’

Duurzaam

Het bevestigt dat de klanten vertrouwen hebben in Qrafter Boats. ‘In de watersportwereld heb je meer dan tien jaar nodig om naamsbekendheid te krijgen. Er is zo ontiegelijk veel aanbod. Er zijn talloze aanbieders die een boot op de markt brengen, het instapniveau voor het ontwerpen en maken van een boot is namelijk relatief laag. Maar het lijkt makkelijker dan het is, veel aanbieders verdwijnen ook weer snel. Wie echt mee wil doen, moet continu vooroplopen in ontwikkeling. Ik zie ons nog als kleinschalig, we bouwen vijftien tot twintig boten per jaar.’

Tim heeft een helder doel: vijftig boten per jaar, één per week. En ook niet meer. Hij wil persoonlijk betrokken blijven bij het proces. ‘Ik wil niet alleen nog maar bezig zijn met randzaken. Ik kom er steeds meer achter dat de drijfveer van alleen omzet minder belangrijk is voor mij. Ik bouw liever een merk waar ik trots op ben. Daar heb ik over twintig jaar veel meer aan, dan aan nu in korte tijd zoveel mogelijk boten bouwen.’

Waar Qrafter Boats in het begin nog brandstofmotoren inbouwde voor klanten, heeft Tim gekozen voor een volledig elektrische route. ‘Het beste van twee werelden? Dat werkt niet. Elektrisch of brandstof, het vraagt om ander vaargedrag. Bij ons kun je geen waterski’s achter de boot hangen, en dat willen onze klanten meestal ook niet. Onze focus ligt nu op het ontwerpen van de beste elektrische boot. Elektrisch varen is een fantastische ervaring! Het is stil, trillingvrij en de boot heeft nauwelijks onderhoud nodig. Bovendien is elektrisch varen de toekomst; vanaf 2025 is het al verplicht in Amsterdam.’

‘Eigenlijk is de droom en het nastreven daarvan het leukst’

Dillema’s

Per 1 januari is Tim eigenaar van het pand waar hij eerder de hal huurde. Een stap die hij graag wilde maken. ‘Maar als ik de stap maak, komt gelijk het besef dat ik er helemaal voor moet gaan. Eigenlijk is de droom en het nastreven daarvan het leukst, denk ik wel eens. Als ik de droom gerealiseerd heb, ben ik alweer bezig met de volgende stap. Het is niet dat ik hier elke dag rondloop en denk: ik heb mijn droom waargemaakt. Continu stel ik weer nieuwe doelen. Terwijl ik wel trots ben op wat we met Qrafter Boats tot nu toe bereikt hebben. Ja, ik mag m’n successen meer vieren!’

‘Toch zijn er genoeg uitdagingen, waardoor het niet alleen maar rozengeur en maneschijn is’, gaat Tim verder. Zoals het aantrekken van goede medewerkers, waar iedere branche tegenwoordig moeite mee heeft. ‘Matthijs Hoogendijk is dé technische man van Qrafter. We zoeken een collega die hem aanvult met technische kennis en veel enthousiasme. Kennis over boten is niet per sé nodig, dat leert iemand wel. Het is een mooi vak, en geen dag is hetzelfde bij ons. Elke drie weken werk je aan een nieuwe boot. Omdat het een relatief kleine onderneming is, kan je bij ons ook echt een rol spelen in de ontwikkeling van het bedrijf. Betrokkenheid en initiatief worden enorm gewaardeerd.’

Flexwerk

Door de uitbreiding van de loods heeft Tim nu een verdieping met kantoorruimte. Uiteraard heeft hij daar een werkruimte voor zichzelf. De overige kantoorruimte verhuurt hij als flexwerkplekken via Boxplaza. Ondernemers kunnen hier een werkruimte huren voor één of drie dagen per week, of onbeperkt. De eerste zzp’ers hebben zich al gemeld. ‘Zij vinden het leuk om in een professionele omgeving te werken’, merkt Tim. ‘Het is leuk om zoiets op te zetten, en andere ondernemers op deze manier met elkaar in verbinding te brengen.’

 

www.qrafter.nl

Het bedrijfspand van Rigro bevindt zich aan de Waardsedijk in Montfoort. Daarbinnen vind je kantoorruimte, een grote werkplaats en natuurlijk de nieuwe showroom. Rick en zijn team maken zoveel mogelijk van het maatwerk in de eigen werkplaats, waarbinnen ze over geavanceerde machines beschikken voor het las- en montagewerk. Oprichter Rick staat bekend om zijn enthousiaste karakter en zijn bedreven vakmanschap. ‘Ik krijg energie van mooie dingen maken, problemen oplossen en het klantcontact.’ Het is alweer twintig jaar geleden dat hij voor zichzelf begon als zzp’er. ‘Initieel leende ik mezelf uit aan bedrijven, maar ik ging al vrij vlot op zoek naar een werkplaats om fulltime aan de slag te gaan met eigen projecten.’

Rigro is de expert op het gebied van las- en montagewerkzaamheden. Dat doet het team onder meer voor consumenten, retailers en de horeca. ‘Onze projecten variëren; we maken bordessen, stalen deuren en wanden, constructies, filterkasten en onlangs bouwden we een op maat gemaakte balie, in combinatie met een keramisch werkblad, voor in een nieuwe bloemenzaak.’ Bovendien heeft Rigro een businesstak waarmee ze zich specialiseren in infra kunstwerken, machinebouw en halffabrikaten. Kortom: het gaat hartstikke goed en sinds vijf jaar krijgt Rick ook nog eens versterking van zijn vrouw Suzanne Achterberg. ‘Zij zorgt dat dingen geregeld worden en ook het klantcontact onderhoudt zij goed. Ze houdt me scherp.’

Keramische Tafels

Rond diezelfde tijd werd het idee voor NextTable geboren. ‘Wij wilden ons oriënteren op een nieuwe inrichting en zodoende kwamen we in Amsterdam terecht, bij een hippe zaak. Wij gingen daarheen en ik zag best mooie spullen, maar de prijzen verbaasden me. Wat ze voor een tafel met een keramisch tafelblad vroegen! Vanaf dat moment zijn we ons gaan oriënteren op een extra dienst. Een maatwerk tafelonderstel maak ik met alle plezier zelf en voor de keramiek zijn we op ontdekkingstocht gegaan. Zo ontstond het idee voor NextTable.’

Keramiek

Rick werkt samen met leverancier Johmée, een bekende steenhouwer uit Maastricht. ‘Zij beschikken over véél expertise en hebben de juiste machines in huis voor keramiekbewerking. Via hen zijn we ook weer in Italië terechtgekomen, bij Marazzi, de producent van keramiek. Het grote voordeel van hoogwaardige keramiek is dat het over de uitstraling van natuursteen en marmer beschikt en gelijktijdig over diverse duurzaamheidsvoordelen. Het is onderhoudsarm en goed bestand tegen de weersomstandigheden. Bij Marazzi in Italië zagen we van alles met een keramieken afwerking. Waaronder ook buitenkeukens. Nou ben ik wel een beetje eigenwijs, dus ik dacht: dát kan ik beter. De ideeënmachine werkte op volle toeren en we raakten enthousiast bij het idee van uitbreiding. En zo is ook Gusto Garden ontstaan.’

‘Zij zorgt dat dingen geregeld worden en ook het klantcontact onderhoudt zij goed. Ze houdt me scherp.’

Award

Met een buitenkeuken van Gusto Garden kies je voor maatwerk. ‘We beginnen met een ontwerp, waar we door particulieren, (tuin)architecten en bouwpartners bij worden betrokken. Het zakelijke netwerk zijn we bezig uit te breiden en daarvoor hebben we intern een professionaliseringsslag gemaakt. Voor onze ontwerpen in 3D hebben we speciaal een technisch tekenaar in huis: Timo. En we beschikken over een nieuwe verkoper en stylist. Ons team bestaat nu uit tien man in vaste dienst. Daarnaast krijgen we versterking van freelancers en stagiaires.’ Hun hernieuwde status van erkend leerbedrijf, is iets wat Rick met enthousiasme promoot. ‘We hebben vorig jaar de OOM-award voor de beste praktijkopleider van Midden-Nederland gewonnen. Daar zijn we natuurlijk trots op!’

Showroom

De nieuwste uitbreiding bij Rigro is hun gloednieuwe showroom, waar diverse tafels en showroom buitenkeukens tentoongesteld staan. Dat biedt een smaakvol plaatje. We zien tafels met keramische tafelbladen in een chique marmerlook, met een
hoogglans – of matte afwerking. Leuk detail: de tafelonderstellen zijn vernoemd naar plaatsnamen. ‘Onze “Hilversum” is een low dining tafel die speciaal op verzoek van een architect uit Hilversum is ontworpen. In de showroom van NextTable ontvangen wij veel klanten die iets speciaals willen. Kortom: bijna alle tafels die we produceren zijn maatwerk tafels.’

En ook qua buitenkeukens kun je volop inspiratie opdoen. We zien onder meer een keuken met een hoogglans keramisch keukenblad, messing kranen en greeploze keukenkastjes. Het is luxe ten top. ‘Onze buitenkeukens zijn in de basis gemaakt van aluminium, een sterk metaal. En van daaruit is qua afwerking van álles mogelijk. Ook op het gebied van keukenapparatuur. Het mooie van maatwerk is dat we je ideale keuken kunnen verwezenlijken en dat gaat er gedetailleerd aan toe.’

Toekomst

Het is overduidelijk dat het voor Rick en zijn team de afgelopen jaren hard is gegaan. Op een goede manier! Ze ontpoppen zichzelf tot maatwerkspecialisten die álles kunnen op het gebied van las- en montagewerk. Met de juiste connecties en een grote werkplaats waar ze zowat alles onder één dak kunnen vervaardigen. Het heeft absoluut met Rick zijn positieve houding te maken, dat hij kansen ziet. Bovendien krijgt hij energie van zijn werk. ‘Zelfs als het druk is, behoudt hij zijn rust’, vertelt Suzanne. Dus wat de toekomst betreft, staat Rick open voor nog meer groei. ‘Maar overzichtelijk. We stellen haalbare doelen.’

 

www.rigro.nl

Jonathan Schuilenburg uit Stolwijk is zo’n fanatieke jonge ondernemer. Zijn bedrijf Paspanelen is specialist in hoogwaardige sandwichpanelen. Met duurzame innovaties en oog voor impact van hun producten op mens en natuur, willen ze de wereld van sandwichpanelen veranderen. Om die belofte te kunnen waarmaken kocht Jonathan een zeer gespecialiseerde installatie in Duitsland. ‘Hij belde ons: “Die machine, een pers, moet worden opgehaald en naar Stolwijk worden gebracht. Is dat wat voor jullie?”.’

Natuurlijk is dat wat voor Jan van Dam Machine Transport. Binnen no-time zat Jan in de auto onderweg naar Jonathan in Stuttgart waar de machine toen nog draaide. Daar bekeken ze samen de persmachine. Een gigantisch apparaat  waar aan de achterkant grote platen worden ingevoerd die verwarmd en gekoeld worden en vervolgens aan elkaar worden geperst. Daarnaast heeft de installatie een systeem met een stoomketel, koeling, leidingwerk en een schoorsteen.  ‘Die machine draaide in Duitsland en moest in Stolwijk weer net zo draaien.’ Daar komt het motto van Jan van Dam Machine Transport om de hoek kijken: “We cover it all”. ‘Het is veel meer dan alleen transport.’

Al voordat Jan de Wilgenweg in Oudewater weer op reed, had hij in zijn hoofd het plan al geschetst en de eerste mensen hadden zijn belletje al ontvangen. Voor de volledige mechanische demontage heeft hij zelf de juiste mensen in huis. Voor de demontage van het stoom- en koelsysteem vroeg hij Van der Giessen uit Werkendam. De medewerkers van de binnendienst en projectmonteurs hebben samen het plan gemaakt om het project te kunnen uitvoeren.

‘Als iets onmogelijk lijkt, beginnen wij er juist aan’

Bezieling

Binnen een paar weken reden twee vrachtwagens met twee chauffeurs en twee monteurs naar het laadadres in het oosten van Duitsland. ‘De jongens hebben de hele machine uit elkaar gehaald,  het transport klaargemaakt en deel voor deel geladen. Want, wat je als laatste inpakt, heb je natuurlijk als eerste weer nodig.’ Op vier dichte diepladers – die inmiddels ook in Duitsland aan waren gekomen – werd de machine met uiterste precies geladen en naar Stolwijk vervoerd. ‘Daar werd het hele filmpje weer teruggedraaid’, blikt Jan terug.

Inmiddels draait de machine met succes in Stolwijk. Jan is trots op het werk van zijn collega’s. ‘Dat wij voor Paspanelen een partner konden zijn hierin, ik vind het mooi! Zo’n jonge ondernemer, met een enthousiasme, daar word ik blij van. Hij vertelde met zoveel bezieling wat hij met deze machine voor ogen had. We hebben elkaar meegenomen in het verhaal, in het project, en zij hebben het vertrouwen aan ons gegeven dat we dit voor hen konden regelen. Na onze kennismaking reed ik met een big smile naar huis.’

Avontuur

Wat Jan “ook mooi vindt” is dat het een geheel regionaal project is. ‘Geweldig dat we dat met elkaar doen. Er zitten veel bedrijven in de regio waarvan we denk ik niet altijd precies weten wat ze doen. Het is mooi om elkaars krachten te ontdekken door dit soort projecten. Net als dat wij een aantal jaar geleden onderzoek hebben gedaan naar ons bedrijf: wat doen we voor de klant én hoe denkt hij over ons? We zijn er nu druk mee bezig om dat anders voor het voetlicht te brengen.’

‘Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg’, gaat Jan verder. ‘Maar we moeten opletten want de wereld is veranderd. Het is belangrijk dat je het snapt met elkaar. Het is mooi om te zien dat we een jong team hebben dat heel graag vooruit wil, jongens die mee willen op avontuur. Als iets onmogelijk lijkt, beginnen wij er juist aan. Ja, we zijn een avontuurlijk bedrijf.’

Hij ziet het als zijn taak om die bevlogenheid door te geven aan alle medewerkers in het bedrijf. Naast doorgeven van kennis en kunde, is het vooral een kwestie van vertrouwen. ‘Ga het maar doen! Het is prachtig om te zien hoe ze samenwerken en het doel hebben om goed voor het bedrijf te zorgen.’

En hij geeft het niet alleen door aan zijn opvolgers, maar ook aan de jonge jongens en meiden die de eerste stappen in hun carrière zetten bij Jan van Dam Machine Transport. Ze mogen overal mee naartoe van Jan. ‘En als we zien dat het goed gaat, dan mogen ze zelf op pad. Ook als ze net zijn afgestudeerd. Klanten zijn dan wel eens verbaasd, maar weten dat het goed komt. Dat vertrouwen is er!’

 

www.janvandamstransport.nl

De titel van deze column, “lekker duurzaam”, was ooit een slogan van Albert Heijn.  Het zou betekenen dat alles wat wordt geproduceerd of verkregen, het milieu en de natuur zo min mogelijk belast.

Nou, dat is lekker dan. Duurzaam bouwen, duurzaam eten, duurzaam reizen, eigenlijk kan het bijna overal voor. Maar eigenlijk bepalen wij als consument hoe duurzaam er geproduceerd gaat worden en hoe duurzaam we leven. Vliegen we met de goedkoopste of maken we andere keuzes?

De opmars van elektrische auto’s ging sneller dan op vele andere plaatsen in de wereld. Wel enorm geholpen door de financiële voordelen. Nu die verminderen, zie je dat ook de verkopen achterblijven. Hoe duurzaam is emissieneutraal eigenlijk? Wat is er niet aan grondstoffen nodig om een elektrisch voertuig te maken? En dan heeft het ook nog een zwaarder gewicht en meer slijtage aan banden en remmen. Stroom moet geproduceerd worden, ook als er even een wolk voor de zon komt of als er weinig wind staat.

Door wetgeving van enkele steden moeten veel voertuigen versneld worden afgeschreven. Dit terwijl de levensduur nog jaren mee kan. Ik kan nu nog geen emissie-neutrale bus kopen. Maar met een beetje pech kom ik in 2028 diverse steden niet meer in. Betekent dit dat ik mijn net nieuwe bus van 470.000 euro dan niet meer kan gebruiken? Is dat nou duurzaam?

‘Welke som ik ook maak, alle kosten gaan omhoog bij duurzaam vervoer’

Zelf hebben we met vervoer natuurlijk veel te maken met emissieneutraal rijden. Provincie Utrecht wil graag verduurzamen, en de aankomende jaren moet het openbaar vervoer in de regio aan diverse eisen gaan voldoen. Maar als ik dan in Lopik bussen wil gaan laden, is er geen beschikbaarheid van stroom. Zelfs midden in de nacht, als de bedrijven stilliggen en heel Lopik slaapt. Ik snap dat er tussen 17.00 en 21.00 uur een piek in verbruik is, maar geen stroom tussen 00.00 uur en 06.00 uur is vreemd. Hebben TenneT en Stedin een agenda die wij niet kennen?

In Vianen hetzelfde probleem trouwens. Daar proberen we nu met ondernemers onderling stroom te gaan verdelen.

Welke som ik ook maak, alle kosten gaan omhoog bij duurzaam vervoer. Zonder bijdrage van de overheid gaat het niet. Dat is ook met waterstof zo. Een kilo waterstof kost nu veertien euro. Pas bij vijf euro wordt het vergelijkbaar met brandstof en elektriciteit. Maar al zou de prijs vergelijkbaar zijn, dan is een bus nog meer dan twee keer zo duur in aanschaf. Dit kan ik niet doorberekenen in het schoolreisje, voetbaluitje of festival waarvoor wij rijden.

In mijn optiek willen de beleidmakers te snel, te veel en overzien ze niet de kosten die de maatschappij moet betalen om alle ideeën mogelijk te maken.

Gelukkig is het voorjaar en wordt het weer mooi weer. Dan zie je alles luchtiger.